Як батькам зрозуміти, що дитина готова до школи? Дитина досягла віку 6-7 років, вміє читати, писати, рахувати, то вона вже може йти до 1 класу. Так вважає більшість батьків. Однак готовність дитини до школи – це не одна ознака, а сукупність емоційних, соціальних, фізичних, інтелектуальних, моторних компетентностей. Чи готова дитина до школи? Як за літній час підготувати її до нових змін? На ці та інші питання відповідає дитяча психологиня Світлана Ройз, методистка, авторка підручників НУШ Інна Большокова, вчителька початкових класів Золочівської «Школи радості» Наталія Блозовська спеціально для «НУШ».
Дитяча психологиня Світлана Ройз пропонує батькам відповісти на запитання, перш ніж ухвалювати рішення та віддавати дитину до школи:
1. Наскільки дитина може витримати навантаження – бути якийсь час без мами?
2. Наскільки стосунки з батьками сприймаються як надійні? Адже дитина зможе проявляти активність, цікавість, тільки відштовхуючись від відчуття безпеки й підтримки в родині.
3. Наскільки дитина справляється з напруженням (розчаруванням) – наприклад, коли їй не дали відразу ж бажаного? Як вона впорається, якщо захоче відповісти, а вчитель викличе іншу дитину?
4. Наскільки дитина підготовлена – бачила, спілкувалася з різними людьми? Чи є в неї досвід взаємодії, чи звертали взагалі її увагу на дітей і дорослих різних психотипів, тілесних типів, різного віку?
5. Чи зможе дитина витримати напруження, коли на неї якийсь час не звертають персональної уваги (учитель, навіть найкращий, не зможе приділяти увагу тільки одному учневі)? Чи впорається із цим навантаженням дитина? Як буде поводитися – пустувати, плакати, проявляти агресію?
6. Чи сприймає дитина, що звертаються і до неї, коли звертаються до всієї групи?
7. Чи може дитина попросити в інших людей допомогу – наскільки вона впевнена, що її підтримають?
8. Якщо дитина вчиться писати букви, то говорить “я намалювала букву” чи “я написала букву”? Адже “намалював” – це ознака ігрової, творчої діяльності та мотивації. “Написав” – уже навчальної.
9. Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах, наскільки батьки дозволяють або обмежують її рухову активність?
10. Чи є в дитини режим дня, правила, щось, що виконується регулярно (це впливає не тільки на можливість “витримувати” правила, а й на загальне відчуття безпеки)?
11. Наскільки дитина впевнена, що вона “хороша просто так”?
Наталія Блозовська наголошує, що головне завдання батьків майбутнього першокласника – сформувати діяльнісні навички дитини в ненав’язливий для неї спосіб, наприклад:
Інна Большакова пояснила, без яких навичок дитині буде важко у школі:
“Для фізіологічної готовності важливий розвиток моторики, а також фізичні вправи. Тож нехай діти бігають на вулиці, граються, стрибають – у такий спосіб вони будуть готові до навантажень. Соціальна й емоційна успішність дає дітям відчуття безпеки. Тоді діти витрачають свій енергетичний ресурс не на переживання щодо однолітків чи стосунків із вчителем, а на досягнення академічних успіхів", – зазначає Інна.
Експектка пропонує чек-лист для батьків з підказками, як підготувати дитину до нових змін:
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном