Інтернет – це простір для навчання, спілкування та розваг, який одночасно становить небезпеку для його користувачів, особливо для дітей. З метою убезпечення дитини від загроз в інтернеті важливо пояснити їй головні правила безпечного спілкування. Інформаційно-освітня компанія STOP_SEXтинг запропонувала користі вправи та ігри, які підходять для дітей шкільного та підліткового віку.
Вправа №1 «Врятувати Гуглика» (для дітей молодшого шкільного віку)
Ознайомте дитину з ситуацією, з якою стикнувся Гуглик і шлях вирішення проблеми. Якщо дитина згодна, вона показує «лайк», якщо ні – «дизлайк». На роздум надається 20-30 секунд. Якщо дитині складно відповісти, допоможіть їй, поясніть, що не зрозуміло.
Приклади проблем:
Правильні відповіді і роз’яснення:
1 Дизлайк. Домашня адреса входить до приватної інформації, якою не варто ділитися в Інтернеті, а особливо в чатах з людьми, яких ми не знаємо в реальному житті.
2 Лайк. В Інтернеті, як і в реальному житті, слід повідомляти батькам або іншим дорослим про те, що з нами трапляється, особливо якщо нас щось налякало/засмутило, тощо.
3 Лайк. Надсилати фотографії з ванної або частково оголені – небезпечно, адже їх неможливо буде видалити в іншої людини і ніколи не знаєш, куди вони можуть потрапити далі, – твоїм знайомим чи однокласникам, а може і стороннім людям. Також сторінку онлайн-друга може бути зламано і від його імені може писати злочинець.
4 Лайк. Перед тим, як додавати в друзі людину, слід ознайомитися з її профілем. Якщо там є щось таке, що вам не подобається або здається підозрілим – додавати цю людину в друзі не варто. Це нормально – відхиляти заявки тих людей, з якими ви не маєте бажання спілкуватися.
5 Дизлайк. Інтернет-друзі повинні залишатися інтернет-друзями, а гуляти варто тільки з тими друзями, яких ми знаємо в реальному житті. Окрім того, слід пам’ятати, що про те, що трапляється з нами в Інтернеті – слід повідомляти батькам.
Вправа №2 «Мої онлайн-друзі» (для дітей середнього шкільного віку)
Дитині слід запропонувати подумати про одного інтернет-товариша, про якого він має написати декілька фактів, що йомі відомі. По закінченню дитина має відповісти на наступні питання:
Якщо дитина не знає відповіді на більшість запитань, їй слід наголосити на тому, що коли ми спілкуємося в інтернеті з будь-ким, ми все одно не володіємо достовірною інформацією про цю людини, навіть якщо вона ї розповідає про деякі факти свого життя, що можуть виявитися несправжніми. Краще спілкуватися з реальним людьми.
Вправа №3 Безпечне спілкування в інтернеті (для дітей підліткового віку)
Запропонуйте дитині прослухати такі твердження:
1. Якщо я надсилаю світлини через закодовані канали в месенджерах або роблю онлайн трансляцію/ дзвінок в скайпі, то можу бути впевненим(ою), що ці матеріали неможливо записати та переслати ще комусь.
2. Надсилати свої інтимні фото небезпечно лише тоді, якщо я не знаю людину в реальному житті. Якщо наші відносини тривають кілька місяців в реальному житті, то я можу без вагань надсилати коханій людині будь-які свої фото.
Потім попросіть дитину висловити власну думку щодо наведених ситуацій. Після чого оговоріть правильні відповіді:
1.Технології розвиваються дуже швидко, тому з’являються нові шляхи копіювання матеріалів. Важливо пам’ятати, що отримувач може записати навіть вашу онлайн трансляцію, а також показувати вам неправдиве відео, видаючи його за свій (випадковий) дзвінок у скайпі чи іншій мережі.
2. Обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж називається секстингом. Виготовлення та розповсюдження таких зображень неповнолітніми протизаконно. Крім того, є інші небезпеки: кохана людина може на вас образитися та викласти ці фото в соціальні мережі будь-якої миті; вашу сторінку можуть зламати та побачити ці фото; кохана людина може показати ваші світлини своєму другові або втратити свій телефон і ваші фото опиняться в Інтернеті.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном