Предмет
Екологія
Опубліковано:
Освітній портал op.ua
Автором статьи не является редакция сайта, поэтому
все его источники относятся к автору самой статьи
Опис матерiалу
Дата проведення: Близько 15 квітня 2025 р.
Клас: 1-4 класи (завдання адаптовані)
Тема: День екологічних знань: Вчимося дбати про нашу планету!
Мета:
- Навчальна: Познайомити учнів із Днем екологічних знань; сформувати початкові уявлення про екологію як науку про дім-природу та необхідність дбайливого ставлення до неї; ознайомити з основними правилами екологічної поведінки (сортування сміття, збереження води та енергії, чистота довкілля, турбота про рослин і тварин); вчити розрізняти дії, корисні та шкідливі для природи.
- Розвивальна: Розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення (встановлення простих причинно-наслідкових зв'язків), дрібну моторику (під час ігор та творчої роботи), зв’язне мовлення, вміння працювати в команді.
- Виховна: Виховувати любов до рідної природи, почуття відповідальності за стан довкілля, бажання берегти та примножувати природні багатства; формувати основи екологічної культури та свідомості; виховувати повагу до Землі як до спільного дому.
Тип уроку: Урок-гра, урок-подорож із застосуванням інтерактивних методів.
Обладнання:
- Глобус або велике зображення планети Земля.
- Ілюстрації/фотографії/відео красивої природи та природи, що страждає від забруднення.
- Аудіозаписи звуків природи (спів пташок, шум дощу, дзюрчання струмка).
- Матеріали для гри "Сортуємо правильно": картки або предмети (чисті пластикові пляшки, паперові стаканчики, скляні баночки (безпечні!), шкірки від банана/яблука), 4 контейнери/коробки з написами або малюнками: "Папір", "Пластик", "Скло", "Органіка". (Для 1-2 кл. можна спростити до 2-3 категорій, напр., "Папір", "Пластик", "Інше").
- Матеріали для гри "Чисте подвір'я": зім'ятий папір, фантики (безпечне "сміття"), кошик для сміття.
- Матеріали для творчої роботи: аркуші паперу (бажано з одного боку використані – для еко-свідомості!), кольорові олівці, фломастери, клей, ножиці, можливо, зібрані заздалегідь чисті кришечки, клаптики тканини, старі журнали (для колажу).
- Кімнатні рослини, лійка з водою.
- Проектор, екран, ноутбук (за наявності).
- Картки із зображенням екологічних правил (напр., "Закривай кран!", "Вимикай світло!").
Хід уроку:
І. Організаційний момент (3-5 хв)
- Привітання.
- Створення атмосфери: Ввімкнути тихі звуки природи.
- Вчитель: "Діти, заплющіть на мить оченята. Що ви чуєте? (Відповіді дітей). Це звуки нашої чудової природи. Сьогодні у нас незвичайний урок – ми відзначаємо День екологічних знань і станемо справжніми Еко-Вартовими!"
- Загадка:
- "Ніг не маю, а ходжу, рота не маю, а скажу, Коли лягати спати, коли вставати. Як звуся, діти?" (Земля/Планета)
- (Показати глобус/малюнок Землі). "Так, це наша планета Земля – наш великий спільний дім!"
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети (5-7 хв)
- Бесіда:
- "Чи любите ви гуляти в лісі, парку, біля річки? Чому? (Бо там красиво, свіже повітря, живуть тварини, ростуть квіти)."
- "А що може засмутити нашу природу?" (Сміття, брудна вода, дим, зрубані дерева). (Показати контрастні картинки: чиста природа / забруднена).
- "15 квітня в Україні – День екологічних знань. Екологія – це наука, яка вчить нас, як правильно жити в нашому домі-природі, щоб не шкодити їй, а допомагати. Сьогодні ми дізнаємося, як кожен з нас може стати захисником природи!"
- Проблемне питання: "Чи можуть маленькі діти допомогти великій планеті?" (Відповіді дітей). "Звісно! І сьогодні ми навчимося, як саме!"
III. Основна частина: Подорож станціями еко-вартових (20-25 хв)
(Вчитель оголошує, що клас вирушає в подорож станціями, де вони вчитимуться бути еко-вартовими)
Станція 1: "Чисте довкілля"
- Тренувальна вправа-гра "Сортуємо правильно":
- Пояснення: "Сміття буває різне. Якщо його змішувати – воно забруднює землю на багато років. А якщо сортувати – з нього можна зробити нові речі! (Показати приклади або картинки: зошит з макулатури, іграшка з переробленого пластику)".
- Правила гри: Діти по черзі (або команди) беруть картку/предмет і кладуть у відповідний контейнер ("Папір", "Пластик", "Скло", "Органіка"). (Адаптація: 1-2 кл. – менше категорій, вчитель допомагає; 3-4 кл. – більше предметів, можна обговорити, що не підлягає переробці).
- Обговорення: "Чому важливо сортувати?"
- Тренувальна вправа-гра "Чисте подвір’я":
- Ситуація: Вчитель розкидає безпечне "сміття". "Ой, хтось насмітив на нашій галявині! Що треба зробити?"
- Дія: Діти швидко збирають "сміття" у кошик.
- Висновок: "Пам'ятайте: чисто там, де не смітять! А якщо побачили сміття – не проходьте повз, викиньте у смітник."
Станція 2: "Бережливі господарі"
- Тренувальна вправа "Водичка-краплинка":
- Обговорення: "Навіщо нам вода? Де вона є? Чи багато її прісної?" (Вода потрібна для життя, її запаси не безкінечні).
- Правила економії (з показом дій або карток): Закривати кран, коли чистиш зуби; не лити воду даремно; повідомляти дорослих, якщо кран протікає.
- Руханка: Діти імітують рухи: "умиваємось", "чистимо зубки – кран закрили!", "п'ємо водичку", "поливаємо квіти".
- Тренувальна вправа "Енерго-патруль":
- Обговорення: "Що працює від електрики? Звідки вона береться?" (Виробництво електрики часто шкодить природі).
- Правила економії: Вимикати світло, коли виходиш з кімнати; не залишати ввімкненими без потреби телевізор, комп'ютер.
- Гра "День-Ніч": Команда "День!" – діти вдають, що вмикають уявне світло; Команда "Ніч/Виходимо!" – діти вдають, що вимикають світло.
Станція 3: "Друзі природи"
- Практична дія "Турбота про рослини":
- "Що потрібно рослинам для життя?" (Світло, вода, повітря, земля).
- Діти допомагають полити квіти у класі. (Якщо є можливість, можна посадити насіннячко у горщик).
- "Чому не можна ламати гілки, рвати багато квітів?" (Рослини живі, вони очищують повітря).
- Бесіда "Допомога тваринам":
- "Яких тварин ви знаєте? Де вони живуть? Як ми можемо їм допомогти?" (Не лякати, не руйнувати гнізда/мурашники, підгодовувати птахів взимку). (Для 3-4 кл. можна згадати про Червону книгу України).
IV. Творче закріплення (7-10 хв)
(Вибір завдання залежно від віку та можливостей)
- Варіант 1 (1-2 клас): Малюнок "Як я допомагаю планеті" або розфарбовування готових еко-розмальовок.
- Варіант 2 (3-4 клас): Створення міні-плакату або колажу "Бережи природу!" (можна використовувати старі журнали, обгортки – елемент апсайклінгу).
- Колективне розучування еко-речівки:
- Наприклад: "Ми природу любимо, / Сміття сортувать не забудемо! / Воду й світло бережемо, / Планеті нашій допоможемо!"
- Складання "Обіцянки Еко-Вартового": Діти по черзі промовляють прості обіцянки ("Я обіцяю не смітити", "Я обіцяю вимикати світло" і т.д.), можна записати їх на великому аркуші у формі квітки або дерева.
V. Підсумок уроку. Рефлексія (3-5 хв)
- Гра "Еко-Сонечко": На дошці намальоване сонце без промінчиків. Діти по черзі кажуть, що нового вони дізналися або що корисного робитимуть для природи, і домальовують сонечку промінчик.
- Підсумкова бесіда: "Чи можуть діти бути Еко-Вартовими? Що для цього потрібно робити?" (Так, можуть! Потрібно пам'ятати про правила і виконувати їх щодня).
- Завершення: Вчитель дякує дітям за активну роботу та проголошує їх почесними "Юними Еко-Вартовими".
VI. Домашнє завдання (за бажанням, практичне)
- 1-4 класи: Розповісти батькам про День екологічних знань та правила, які вивчили. Намалювати малюнок про природу або свою допомогу їй.
- 3-4 класи (додатково): Спробувати разом з батьками сортувати сміття вдома хоча б один день. Допомогти доглядати за кімнатними рослинами або домашніми улюбленцями.
Адаптація для різних класів:
- 1 клас: Основний акцент на іграх, простих діях (не смітити, вимкнути світло/воду), догляді за рослинкою, слуханні казки/розповіді, малюванні. Менше категорій для сортування.
- 2 клас: Додається простіше сортування (папір/пластик/інше), чіткіші правила економії, прості пояснення "чому?".
- 3 клас: Більш детальне сортування, пояснення користі переробки, поняття економії ресурсів, прості причинно-наслідкові зв'язки (забруднення -> шкода тваринам), створення плакатів.
- 4 клас: Поглиблення знань про сортування, екологічні проблеми (на доступному рівні), Червона книга, можливі міні-проєкти (годівничка, догляд за шкільною клумбою), більш складні творчі завдання.
Цей план уроку є гнучким і може бути адаптований вчителем залежно від конкретних умов класу та наявного часу. Головне – створити позитивну, діяльнісну атмосферу та закласти основи дбайливого ставлення до природи.
Место в рейтинге новостей: 500 місце
Рейтинг:
0 из 5
на основе 0 оцінок