Укр Рус

План інтегрованого уроку-гри "Юні еко-вартові нашої планети"

08 апреля 2025 340 Печать
(0)
 
 
Опубліковано:
Освітній портал op.ua
Автором статьи не является редакция сайта, поэтому все его источники относятся к автору самой статьи

Опис матерiалу

Дата проведення: Близько 15 квітня 2025 р.

Клас: 1-4 класи (завдання адаптовані)

Тема: День екологічних знань: Вчимося дбати про нашу планету!

Мета:

  • Навчальна: Познайомити учнів із Днем екологічних знань; сформувати початкові уявлення про екологію як науку про дім-природу та необхідність дбайливого ставлення до неї; ознайомити з основними правилами екологічної поведінки (сортування сміття, збереження води та енергії, чистота довкілля, турбота про рослин і тварин); вчити розрізняти дії, корисні та шкідливі для природи.
  • Розвивальна: Розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення (встановлення простих причинно-наслідкових зв'язків), дрібну моторику (під час ігор та творчої роботи), зв’язне мовлення, вміння працювати в команді.
  • Виховна: Виховувати любов до рідної природи, почуття відповідальності за стан довкілля, бажання берегти та примножувати природні багатства; формувати основи екологічної культури та свідомості; виховувати повагу до Землі як до спільного дому.

Тип уроку: Урок-гра, урок-подорож із застосуванням інтерактивних методів.

Обладнання:

  • Глобус або велике зображення планети Земля.
  • Ілюстрації/фотографії/відео красивої природи та природи, що страждає від забруднення.
  • Аудіозаписи звуків природи (спів пташок, шум дощу, дзюрчання струмка).
  • Матеріали для гри "Сортуємо правильно": картки або предмети (чисті пластикові пляшки, паперові стаканчики, скляні баночки (безпечні!), шкірки від банана/яблука), 4 контейнери/коробки з написами або малюнками: "Папір", "Пластик", "Скло", "Органіка". (Для 1-2 кл. можна спростити до 2-3 категорій, напр., "Папір", "Пластик", "Інше").
  • Матеріали для гри "Чисте подвір'я": зім'ятий папір, фантики (безпечне "сміття"), кошик для сміття.
  • Матеріали для творчої роботи: аркуші паперу (бажано з одного боку використані – для еко-свідомості!), кольорові олівці, фломастери, клей, ножиці, можливо, зібрані заздалегідь чисті кришечки, клаптики тканини, старі журнали (для колажу).
  • Кімнатні рослини, лійка з водою.
  • Проектор, екран, ноутбук (за наявності).
  • Картки із зображенням екологічних правил (напр., "Закривай кран!", "Вимикай світло!").

Хід уроку:

І. Організаційний момент (3-5 хв)

  1. Привітання.
  2. Створення атмосфери: Ввімкнути тихі звуки природи.
    • Вчитель: "Діти, заплющіть на мить оченята. Що ви чуєте? (Відповіді дітей). Це звуки нашої чудової природи. Сьогодні у нас незвичайний урок – ми відзначаємо День екологічних знань і станемо справжніми Еко-Вартовими!"
  3. Загадка:
    • "Ніг не маю, а ходжу, рота не маю, а скажу, Коли лягати спати, коли вставати. Як звуся, діти?" (Земля/Планета)
    • (Показати глобус/малюнок Землі). "Так, це наша планета Земля – наш великий спільний дім!"

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети (5-7 хв)

  1. Бесіда:
    • "Чи любите ви гуляти в лісі, парку, біля річки? Чому? (Бо там красиво, свіже повітря, живуть тварини, ростуть квіти)."
    • "А що може засмутити нашу природу?" (Сміття, брудна вода, дим, зрубані дерева). (Показати контрастні картинки: чиста природа / забруднена).
    • "15 квітня в Україні – День екологічних знань. Екологія – це наука, яка вчить нас, як правильно жити в нашому домі-природі, щоб не шкодити їй, а допомагати. Сьогодні ми дізнаємося, як кожен з нас може стати захисником природи!"
  2. Проблемне питання: "Чи можуть маленькі діти допомогти великій планеті?" (Відповіді дітей). "Звісно! І сьогодні ми навчимося, як саме!"

III. Основна частина: Подорож станціями еко-вартових (20-25 хв)

(Вчитель оголошує, що клас вирушає в подорож станціями, де вони вчитимуться бути еко-вартовими)

Станція 1: "Чисте довкілля"

  1. Тренувальна вправа-гра "Сортуємо правильно":
    • Пояснення: "Сміття буває різне. Якщо його змішувати – воно забруднює землю на багато років. А якщо сортувати – з нього можна зробити нові речі! (Показати приклади або картинки: зошит з макулатури, іграшка з переробленого пластику)".
    • Правила гри: Діти по черзі (або команди) беруть картку/предмет і кладуть у відповідний контейнер ("Папір", "Пластик", "Скло", "Органіка"). (Адаптація: 1-2 кл. – менше категорій, вчитель допомагає; 3-4 кл. – більше предметів, можна обговорити, що не підлягає переробці).
    • Обговорення: "Чому важливо сортувати?"
  2. Тренувальна вправа-гра "Чисте подвір’я":
    • Ситуація: Вчитель розкидає безпечне "сміття". "Ой, хтось насмітив на нашій галявині! Що треба зробити?"
    • Дія: Діти швидко збирають "сміття" у кошик.
    • Висновок: "Пам'ятайте: чисто там, де не смітять! А якщо побачили сміття – не проходьте повз, викиньте у смітник."

Станція 2: "Бережливі господарі"

  1. Тренувальна вправа "Водичка-краплинка":
    • Обговорення: "Навіщо нам вода? Де вона є? Чи багато її прісної?" (Вода потрібна для життя, її запаси не безкінечні).
    • Правила економії (з показом дій або карток): Закривати кран, коли чистиш зуби; не лити воду даремно; повідомляти дорослих, якщо кран протікає.
    • Руханка: Діти імітують рухи: "умиваємось", "чистимо зубки – кран закрили!", "п'ємо водичку", "поливаємо квіти".
  2. Тренувальна вправа "Енерго-патруль":
    • Обговорення: "Що працює від електрики? Звідки вона береться?" (Виробництво електрики часто шкодить природі).
    • Правила економії: Вимикати світло, коли виходиш з кімнати; не залишати ввімкненими без потреби телевізор, комп'ютер.
    • Гра "День-Ніч": Команда "День!" – діти вдають, що вмикають уявне світло; Команда "Ніч/Виходимо!" – діти вдають, що вимикають світло.

Станція 3: "Друзі природи"

  1. Практична дія "Турбота про рослини":
    • "Що потрібно рослинам для життя?" (Світло, вода, повітря, земля).
    • Діти допомагають полити квіти у класі. (Якщо є можливість, можна посадити насіннячко у горщик).
    • "Чому не можна ламати гілки, рвати багато квітів?" (Рослини живі, вони очищують повітря).
  2. Бесіда "Допомога тваринам":
    • "Яких тварин ви знаєте? Де вони живуть? Як ми можемо їм допомогти?" (Не лякати, не руйнувати гнізда/мурашники, підгодовувати птахів взимку). (Для 3-4 кл. можна згадати про Червону книгу України).

IV. Творче закріплення (7-10 хв)

(Вибір завдання залежно від віку та можливостей)

  1. Варіант 1 (1-2 клас): Малюнок "Як я допомагаю планеті" або розфарбовування готових еко-розмальовок.
  2. Варіант 2 (3-4 клас): Створення міні-плакату або колажу "Бережи природу!" (можна використовувати старі журнали, обгортки – елемент апсайклінгу).
  3. Колективне розучування еко-речівки:
    • Наприклад: "Ми природу любимо, / Сміття сортувать не забудемо! / Воду й світло бережемо, / Планеті нашій допоможемо!"
  4. Складання "Обіцянки Еко-Вартового": Діти по черзі промовляють прості обіцянки ("Я обіцяю не смітити", "Я обіцяю вимикати світло" і т.д.), можна записати їх на великому аркуші у формі квітки або дерева.

V. Підсумок уроку. Рефлексія (3-5 хв)

  1. Гра "Еко-Сонечко": На дошці намальоване сонце без промінчиків. Діти по черзі кажуть, що нового вони дізналися або що корисного робитимуть для природи, і домальовують сонечку промінчик.
  2. Підсумкова бесіда: "Чи можуть діти бути Еко-Вартовими? Що для цього потрібно робити?" (Так, можуть! Потрібно пам'ятати про правила і виконувати їх щодня).
  3. Завершення: Вчитель дякує дітям за активну роботу та проголошує їх почесними "Юними Еко-Вартовими".

VI. Домашнє завдання (за бажанням, практичне)

  • 1-4 класи: Розповісти батькам про День екологічних знань та правила, які вивчили. Намалювати малюнок про природу або свою допомогу їй.
  • 3-4 класи (додатково): Спробувати разом з батьками сортувати сміття вдома хоча б один день. Допомогти доглядати за кімнатними рослинами або домашніми улюбленцями.

Адаптація для різних класів:

  • 1 клас: Основний акцент на іграх, простих діях (не смітити, вимкнути світло/воду), догляді за рослинкою, слуханні казки/розповіді, малюванні. Менше категорій для сортування.
  • 2 клас: Додається простіше сортування (папір/пластик/інше), чіткіші правила економії, прості пояснення "чому?".
  • 3 клас: Більш детальне сортування, пояснення користі переробки, поняття економії ресурсів, прості причинно-наслідкові зв'язки (забруднення -> шкода тваринам), створення плакатів.
  • 4 клас: Поглиблення знань про сортування, екологічні проблеми (на доступному рівні), Червона книга, можливі міні-проєкти (годівничка, догляд за шкільною клумбою), більш складні творчі завдання.

Цей план уроку є гнучким і може бути адаптований вчителем залежно від конкретних умов класу та наявного часу. Головне – створити позитивну, діяльнісну атмосферу та закласти основи дбайливого ставлення до природи.

Место в рейтинге новостей: 500 місце
Рейтинг: 0 из 5 на основе 0 оцінок
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:

Розміщуючи свою розробку в Педкласі, ви отримуєте:

  • визнання ваших знань, умінь і навичок;
  • зворотній зв'язок від спільноти освітян;
  • можливість використання матеріалів інших авторів;  
  • сертифікат про публікацію матеріалу;
Розмістити

Вам також може сподобатись

Показать больше

Подпишитесь на email рассылку!

Получайте актуальную информацию об образовании в Украине и за рубежом

x
x
Customer Type